McLaren MP4-27

Britský tím McLaren 1. februára vo svojom sídle vo Wokingu slávnostne predstavil svoj nový monopost, s ktorým plánuje ukončiť dominanciu Red Bullu a po dlhej dobe opäť vybojovať konštruktérsky titul.

McLaren MP4-27 sa od svojho predchodcu odlišuje v niekoľkých dôležitých oblastiach. Jeho dizajn rozhodne nie je tak radikálny ako u modelu MP4-26 a zdá sa, akoby išlo skôr o evolúciu dizajnu MP4-25 z roku 2010 než o pokračovateľa filozofie nastolenej v sezóne 2011. Agresívny prístup k vývoju sa vtedy totiž neosvedčil podľa predstáv technického oddelenia McLarenu a už prakticky pred začiatkom sezóny tím dobiehal stratu na svojich rivalov. Tentokrát teda vsadili na istotu a konzervatívnosť.

Karoséria bola výrazne zoštíhlená a vozidlo teraz pôsobí oveľa uhladenejším dojmom. Mnohých fanúšikov však poteší hlavne to, že na rozdiel od Caterhamu CT01 nemá monopost na rozhraní nosového kužeľa a šasi žiadny „schod“.

Nos McLarenu je po celej svojej dĺžke plochý a plynule sa znižuje a rozširuje až k špičke. Už aj predchádzajúce monoposty stajne mali nos tak nízko, že by takmer vyhovoval súčasným pravidlám, takže v tomto smere neprišlo k žiadnej výraznejšej zmene. Veľmi mierne bol znížený celý monokok, pod ktorým je ale stále určitý priestor na umiestňovanie prídavných elementov usmerňujúcich prúdenie vzduchu. Treba však dodať, že z aerodynamického hľadiska takto riešený nos nie je vôbec optimálny, no na druhej strane je strata v aerodynamickej výkonnosti vynahradená ziskami vďaka nižšie položenému ťažisku, ktoré zabezpečili nižšie uložené prvky zavesenia prednej nápravy.

Pod nosovým kuželom zostal usmerňovací prvok nazývaný aj „snežný pluh“ alebo „splitter“. Ten v praxi kompenzuje nízku výšku nosa limitujúcu objem prúdiaceho vzduchu, pretože veľmi efektívne smeruje čistý tok vzduchu k nábehovej hrane prednej časti podlahy. Siaha až za os prednej nápravy.

Takzvaný „snežný pluh“ pod nosom monopostu McLaren MP4-27; zdroj: formula1.com

Určité súčasti vozidla boli pri predstavení prebraté z predošlého modelu. Medzi tieto časti patrí okrem iného aj predné krídlo, ktoré bolo minulý rok nasadené v Indii. Spätné zrkadlá sú odteraz uložené vyššie a posunuté bližšie k stredovej osi vozidla. Môže sa dokonca zdať, že McLaren sa inšpiroval zrkadlami Red Bullu RB7. Nové ráfiky kolies nemajú iba nový lak ale najmä upravený tvar. Po vonkajšom obvode lúčov sú na predných aj zadných ráfikoch drobné otvory. Ich úlohou môže byť zlepšenie chladenia bŕzd, prípadne ušetrenie zopár gramov na ich hmotnosti. Predné brzdové kanály majú zmenený vstupný otvor, no vychádzajú z minuloročných verzií, kým zadné sú rovnaké ako minuloročné zo záveru sezóny. V najbližšej budúcnosti sa preto očakáva ich výmena za nové. Pred bočnicami sa nachádzajú nové deflektory so zárezom, ktorý pomáha vytvárať veľmi silné vírenie prúdiace podstrihnutím bočníc.

Zmenené bočnice (modrá) s hlbokým podstrihnutím (červená) fungujú v spolupráci s novým deflektorom (žltá); zdroj: formula1.com

Konštruktéri sa u nového vozidla rozhodli nevyužiť minuloročné riešenie takzvaných „L“ bočníc, ktoré pri pohľade spredu tvorili „U“ profil a radšej siahli po osvedčených veľmi kompaktných, hlboko podstrihnutých bočniciach s úzkymi vstupnými otvormi. Tvarovo pripomínajú bočnice MP4-25. Minuloročné inovatívne bočnice museli z auta preč, pretože ich tvar nevyhovoval novej geometrii výfukov, ktorú teraz predpisujú striktnejšie pravidlá. Hlboké podstrihnutie bočníc súvisí nielen s novými výfukmi ale aj s reorganizovaným systémom chladenia. Dva chladiče motora, ktoré sa nachádzajú vo vnútri bočníc museli byť posunuté o niečo vyššie ako v oboch minulých vozidlách, avšak výhoda, ktorú podstrihnutie poskytlo, toto malé navýšenie ťažiska prekoná. Vznikol tu teda nad podlahou akýsi kanál, ktorého úlohou je priviesť prúdenie vzduchu s vysokou energiou do zadnej časti vozidla. Tvarovanie hornej nábehovej hrany bočníc veľmi úzko obopína bočnú nárazovú štruktúru. Vrchná strana bočníc nie je plochá, ale na vonkajších okrajoch je vyvýšená a zvažuje sa nadol smerom k stredovej osi vozidla. Toto je pozostatok filozofie „L“ bočníc a cieľom je nasmerovanie čistého prúdu vzduchu k zadnej časti auta a predovšetkým k spodnému zadnému krídlu. V hlavnom vstupnom otvore bočníc je jeden menší kanál na prívod vzduchu k chladiču KERS. Okrem toho majú bočnice na vrchnej strane v prednej časti odnímateľný panel karosérie, ktorý je nahraditeľný upraveným panelom s otvormi na zlepšenie chladenia.

Prívod vzduchu k chladiču KERS zabezpečuje malý kanál vo vnútri vstupného otvoru bočníc; zdroj: formula1.com

Dizajnéri dosiahli veľký pokrok v návrhu chladiaceho systému, vďaka čomu sa mohli úplne zbaviť sekundárneho otvoru za ochranným oblúkom. Malý otvor nad hlavovou opierkou však zostal. Výstupné otvory systému chladenia sú delené. Jeden centrálny otvor na konci krytu motora je pomerne malý, a preto ho dopĺňajú dva malé otvory po stranách prevodovej skrine.

Najviac však zaujalo riešenie výfukov, ktoré okamžite rozpútalo diskusiu o ich legalite. Koncovka výfukového potrubia je uložená pomerne nízko a ďaleko od stredovej osi vozidla. Pri predstavení obe koncovky McLaren prekryl vypuklým kusom karosérie, ktorý už na prvý pohľad vyzeral veľmi provizórne, takže v tejto oblasti možno s určitosťou očakávať nejaké zmeny. K prvej úprave má dôjsť už v priebehu predsezónneho testovania. Pri súčasnej konfigurácii, keď posledných 10 cm výfukov smeruje pod ostrým uhlom nahor, by účinkom týchto výfukov bolo fúkanie hlavného profilu zadného krídla.

Upravený a zoštíhlený kryt motora už nemá samostatný otvor pre prívod vzduchu k chladiču prevodového oleja. V zadnej časti vozidla bočnice aj kryt motora veľmi ustupujú a uvoľňujú cestu prúdeniu vzduchu k difúzoru a spodnému zadnému krídlu. To je teraz vystavené významnému množstvu prúdiaceho vzduchu, aby mohlo plniť svoju funkciu čo najefektívnejšie a aby generovalo čo najviac prítlačnej sily. Malo by z časti vynahradiť straty spôsobené zákazom riešenia fúkaného difúzora. Z toho dôvodu je posadené vyššie, pričom sa už nachádza nad zadnou nárazovou štruktúrou, ktorá bola pre zmenu znížená. V stredovej časti má ohyb a štrbinu. Zadná časť monopostu je celkovo štíhlejšia oproti minuloročnému MP4-26, čo by malo pomôcť udržiavať kvalitné prúdenie vzduchu nad difúzorom. Aby bolo možné dosiahnuť tieto zmeny v tvare karosérie, muselo byť vykonaných aj niekoľko mechanických úprav. Predovšetkým bola znížená prevodová skriňa, ktorá však stále nedosahuje extrémne kompaktné rozmery prevodovej skrine Williamsu FW33. S jej vývojom je spojená i zmena geometrie zavesenia zadných kolies. Upravená geometria oboch náprav má za cieľ lepšie využitie nových pneumatík Pirelli. V neposlednom rade so zoštíhlením karosérie súvisí zmenšenie plochy chladičov.

Podlaha monopostu má vyšší sklon ako pred rokom, takže tím pravdepodobne objavil spôsob ako zabezpečiť utesnenie okrajov difúzora aj bez použitia výfukových plynov. Nábehová hrana podlahy má vytvarované krídelko, ktorého úlohou je generovanie silného vírenia. To prechádza pozdĺž okrajovej časti podlahy smerom dozadu. Uprostred oboch krajných častí podlahy je pod najširším miestom bočníc výrez, ktorý umožňuje víreniu s vysokou energiou preniknúť pod podlahu a nakoniec až do difúzora. Podľa vyjadrenia tímu sa rázvor oproti minuloročnému vôbec nezmenil, no zdá sa, že určité malé skrátenie rázvoru nastalo. Jeho dĺžka je asi 3560 mm.

Porovnanie monopostu McLaren MP4-27 (hore) a McLaren MP4-26 (dolu) zo záveru sezóny

Veľká časť podlahy bola pri prezentácii zakrytá a difúzor bol dokonca zaslepený úplne. Z toho, čo bolo vidno sa dá usúdiť, že vývoju zadnej časti podlahy bude ešte tím venovať značné úsilie a aby si uľahčil situáciu, podlaha sa v tejto oblasti skladá z viacerých menších odnímateľných panelov, ktoré sa dajú veľmi rýchlo a pomerne jednoducho vymeniť.

Na fotografii vidno jeden z odnímateľných panelov podlahy (červená) a koncovku výfukov (modrá), ktoré sú úplne prekryté karosériou; zdroj: formula1.com

Pred prvými pretekmi sa teda očakáva výmena predného a zadného krídla, úprava výfukov, zmena kapotáže a samozrejme nasadenie dokončenej podlahy.

McLaren MP4-27 vyvíjaný súbežne s modelom MP4-26 – minuloročným víťazom šiestich pretekov a najbližším súperom Red Bullov – si vzal to najlepšie z posledných dvoch monopostov. Nie je zvonka síce natoľko revolučný ako jeho predchodca, ale pod karosériou sa z mechanického hľadiska zdokonalil už kvalitný a spoľahlivý automobil. Pre tím čakajúci na konštruktérsky titul od roku 1998 bola minulá sezóna opätovným sklamaním, aj keď to navonok nikdy nedali najavo. Stavili teda na overený koncept s nemalým priestorom na zlepšovanie. Prvým pozitívnym náznakom pred blížiacou sa sezónou je, že interné simulácie tímu preukázali, že novinka je v porovnaní so svojim predchodcom rýchlejšia.

Štúdiové fotografie vo vysokom rozlíšení:
Prvý pohľad zboku (4892 × 2917)
Druhý pohľad zboku (5575 × 3687)
Pohľad spredu (4040 × 2790)
Pohľad zhora (3744 × 5616)
Pohľad z perspektívy (5398 × 3124)

Reklamy

One response to “McLaren MP4-27

  1. skvele ze nieco podobne pise uz aj slovak. zvyknem citat suseda scarba ale niektorym vyrazom nerozumiem a ten cech na x-ounderground uz nema tolko casu aby bol aktualny. tak dufam ze tu toho bude pribudat.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s