Force India VJM05

Tím Force India svoj nový monopost predstavil na okruhu Silverstone, kde absolvoval aj takzvaný „shakedown“. Niekoľko inštalačných kôl za volantom VJM05 odjazdil Paul di Resta. Spomedzi všetkých doteraz predstavených monopostov pre rok 2012 je teda najbližšie k finálnej verzii pre predsezónne testovanie, no aj napriek tomu zostal trochu v tieni slávnejšieho talianskeho konkurenta, ktorý bol predstavený v rovnakom čase.

Nová Force India je v poradí druhým vozidlom tímu, ktoré postavil tím konštruktérov vedený Andrewom Greenom a zároveň prvým, na ktorý mal Green vo funkcii technického riaditeľa vplyv už od začiatku vývoja. Vedľa svojho predchodcu nová Force India vyniká v každej oblasti a jej dizajn je obrovským krokom vpred. Prvé práce na stavbe VJM05 sa intenzívnejšie rozbehli v polovici roku 2011 – vo chvíli, keď sa bojovalo o rozhodujúce body do Poháru konštruktérov. V júni sa už pripravil model, ktorý bol v júli po prvýkrát testovaný v aerodynamickom tuneli. Všetky zdroje tímu sa k novému VJM05 presunuli až koncom novembra potom, čo VJM04 opustilo továreň pred Veľkou cenou Brazílie. Prvé šasi s výrobným číslom 01 úspešne prešlo nárazovými testami FIA počas decembra 2011. V januári sa dokončila montáž a v oddelení návrhu sa už mohli všetci plne sústrediť na prípravu finálneho balíka, ktorý bude nasadený na monopost v úvode sezóny.

Porovnanie monopostu Force India VJM05 (hore) a Force India VJM04 (dolu) zo záveru sezóny

Nový dizajn nasleduje moderné trendy – predná časť siaha do maximálnej povolenej výšky a karoséria sa postupne smerom dozadu veľmi zoštíhluje a ustupuje, aby uvoľnila čo najviac priestoru pred difúzorom. Zmeny nenastali iba v oblastiach, ktoré po novom upravujú pravidlá, ale došlo k veľmi radikálnej zmene v základnej koncepcii auta. Nos má dnes už skoro štandardný „schod“, ktorý je však o niečo miernejší vďaka využitiu „V“ profilu a povolených rádiusov. K špičke sú po oboch stranách pripevnené kamery FOM. Kryty kamier efektívne rozširujú nosový kužeľ a pomáhajú usmerňovať prúd vzduchu do priestoru pred ramenami zavesenia predných kolies.

Obmenená predná časť monopostu VJM05; zdroj: Force India

Nové predné krídlo nemá v zásade nič spoločné so žiadnou iteráciou minuloročného a razí úplne novú filozofiu. Zmena už bola totiž nevyhnutná, pretože Force India dva roky upravovala prakticky rovnaký prototyp. Predné krídlo VJM05 tvoria tri elementy – dve klapky a krátky hlavný profil. Spodná klapka je spojená s hlavným profilom, pričom medzi týmito dvoma prvkami je štrbina. Umožňuje nastaviť vyšší uhol nábehu klapky bez toho, aby nastalo odtrhnutie vzdušných prúdov a náhla strata prítlaku. Hlavný profil je dostatočne krátky, čo by malo zabezpečiť istú mieru flexibility okrajových častí krídla pod zvýšeným zaťažením. Kaskáda predného krídla je podobná tej, ktorú minulý rok používal Red Bull. Bočnice sú v tomto prípade plnohodnotné so zárezom, ale všetko naznačuje tomu, že novšie verzie predného krídla už budú „bezbočnicové“. Nosníky sú aj naďalej vysoké a pomerne dlhé.

Hlboko podstrihnutá kompaktná pravá bočnica; zdroj: Force India

Ešte zásadnejšia je ale premena karosérie od bočníc až po zadnú časť vozidla. Bočnice boli radikálne prebudované ako zvnútra tak i zvonka, pričom teraz sú podstatne menšie, nižšie a ich podstrihnutie je dokonca ešte hlbšie ako u minuloročného Toro Rosso STR6. Na rozdiel od neho ale v miestach pred zavesením zadných kolies viac ustupujú, takže celkový dizajn bočníc VJM05 je veľmi elegantný a až prekvapivo štíhly. Svojim tvarom prispeli k výraznému zníženiu odporu a hlavne pomohli zefektívniť prúdenie vzduchu smerujúce k zadnej časti auta. Vstupné otvory bočníc sú veľmi malé (napokon ani minulý rok neboli oveľa väčšie) a ešte menší je výstupný otvor na konci krytu motora – tesne nad prevodovou skriňou. Na tratiach s vyššími nárokmi na chladenie sa môže táto konfigurácia jemne upraviť.

Porovnanie ochranného oblúka VJM05 (vľavo – klasický) a VJM04 (vpravo – „čepeľový“)

Keď už hovoríme o kryte motora, nesmieme zabúdať na úplne novú štruktúru ochranného oblúka. Po roku sa tím opäť vracia ku klasickej oválnej nárazovej štruktúre, ktorá spočíva na štyroch podperách. Minuloročný model VJM04 mal takzvanú „čepeľovú“ ochrannú štruktúru pri prevrátení, ktorá poskytovala určitú malú výhodu nižšie položeného ťažiska. Súčasné riešenie má však podľa vyjadrenia technického riaditeľa Force Indie ešte nižšiu hmotnosť, pretože podstatná časť ochrannej štruktúry je vyrobená z uhlíkových vláken.

Zadná časť Force Indie VJM05; zdroj: formula1.com © Sutton Images

Na nových výfukoch toho veľa k popisu nie je, pretože sám Andrew Green priznal, že tie na predstavenom modeli sa ešte zmenia. Koncovky výfukov momentálne ležia blízko k stredovej osi vozidla a smerujú výfukové plyny na spodné zadné krídlo. Na ňom sa uprostred nachádza 15 široké krídelko, ktoré bolo na VJM04 nasadzované na tratiach, kde bol vyžadovaný veľmi vysoký prítlak.

Pohľad na zadnú časť monopostu zatiaľ žiadne radikálnejšie detaily neodhalil, ale v priebehu testov sa toho ešte veľa zmení. Difúzor na predstavenom modeli bol viac-menej rovnaký ako u VJM04, aj naďalej ho spevňujú dve kovové vzpery. Prevodovú skriňu Force India preberá od tímu McLaren. Bez zmien zostali aj krídelká vedľa zadných brzdových kanálov. Zadné krídlo je z minuloročného monopostu.

Nový brzdový materiál Brembo na závese predného pravého kolesa VJM05; zdroj: formula1.com © Sutton Images

Nakoniec spomeniem ešte z mechanického a jazdeckého uhla pohľadu dôležitú zmenu. Force India nahradila dodávateľa bŕzd Carbone Industrie za Brembo.

Po historicky najúspešnejšej sezóne pre Force Indiu prichádza Dr. Vijay Mallya, šéf tímu, s odvážnym cieľom – postup medzi päť najlepších tímov šampionátu. Na jednej strane auto ako celok by mohlo svojou rýchlosťou veľmi príjemne prekvapiť, no na strane druhej, v rámci rozloženia síl, ktoré v minulej sezóne panovalo, je najrýchlejšia štvorica prakticky daná a súperiť o piate miesto s ostatnými tímami stredu poľa nebude vôbec jednoduché.

Štúdiové fotografie vo vysokom rozlíšení:
Pohľad spredu (3000 × 2000)
Pohľad zboku (3000 × 2000)
Pohľad z perspektívy (3000 × 2000)

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s