Technická správa z Číny a Bahrajnu: časť druhá

McLaren

Predpoklady z barcelonských testov sa potvrdili a výfuky McLarenu sú aerodynamicky najúčinnejšou konfiguráciou, čo dokazujú nielen výkony na trati, ale aj inžinieri viacerých konkurenčných tímov, ktorí sa snažia o implementáciu tohto riešenia do svojich monopostov. McLaren tak pred nimi získal náskok, ktorý mu umožňuje venovať úsilie na vývoj v oblasti rôznych mechanických systémov zameraných najmä na zaobchádzanie s pneumatikami.

Vo voľných tréningoch na trati v Šanghaji obaja piloti so svojimi inžiniermi usilovne pracovali na vyhodnocovaní difúzora pomocou testovacieho zariadenia zostaveného zo sústavy trubíc na meranie rýchlosti, tlaku a smeru prúdenia vzduchu v skúmanej oblasti – zaujímavým prvkom zariadenia sú odlišné uhly nábehu krídlového profilu za kolesami, čo je dané odlišnou povahou prúdení v týchto miestach. Tím pritom nasadil novú verziu podlahy a difúzora, ktoré porovnával s predchádzajúcimi na základe dát získaných práve vďaka spomínanému testovaciemu zariadeniu.

Predné krídlo a nosový kužeľ vo verzii z predsezónneho testovania v Jereze
tmavosivá – separátor („snežný pluh“)
modrá – výrezy v kaskáde (svetlosivá)

Predtým než sa dostaneme k poslednej úprave predného krídla, vráťme sa ešte k prvotnej verzii, ktorá spolu s riešením nosového kužeľa znamenala tak efektívny nástroj na tvorbu prítlaku, až sa stala nežiaducou. Vzhľadom na neustálu honbu za prítlakom to môže znieť paradoxne, ale McLaren si pred sezónou zvolil z dvoch pripravených variant tú menej účinnú. Problémom bol separátor tiež známy ako „snežný pluh“, ktorého sa zbavili kvôli vyváženiu aerodynamického prítlaku. Separátor umiestnený na spodnej strane nosového kužeľa totiž blokoval cestu prúdeniu vzduchu v prednej časti, ktoré namiesto toho, aby plynule prechádzalo pod podlahu a pomáhalo zvyšovať prítlak generovaný difúzorom, muselo vytvárať prítlačnú silu na prednej náprave vozidla. Prebytok prítlačnej sily vpredu a jej nedostatok vzadu tak znamenal nevhodné aerodynamické vyváženie, a preto sa tím separátora zbavil. Zmenil pri tom aj rozloženie TV kamier, ktoré sa z pozície výhodnej pre riešenie „snežného pluhu“ presunuli dolu tesne za neutrálnu časť hlavného profilu predného krídla.

Konfigurácia predného previsu z Číny a Bahrajnu
– separátor nahradili dve lopatky po stranách nosového kužeľa a kaskádové prvky (svetlosivá) sa zbavili štrbín na vnútornom okraji

Avizovanou novinkou je zjednodušenie kaskády predného krídla, ktorá teraz nemá na vnútornom okraji dvojicu výrezov. Cieľom je zvýšiť silu vírenia tvoreného týmto prvkom putujúceho okolo vnútornej strany predných kolies, čím sa zároveň mierne zvýši množstvo prítlaku generovaného kaskádami na prednom krídle za cenu istého nárastu odporu.

Oveľa zásadnejšie novinky sú však pred zrakmi pozorovateľov ukryté karosériou a pneumatikami. Po ich demontovaní (napríklad v priebehu zastávky v boxoch) vidno na dvojdielnych krytoch bŕzd mechanizmus na nastavovanie priepustnosti horúceho vzduchu týmito krytmi. Vďaka takémuto šikovnému zlepšeniu môžu mechanici pri zastávkach v boxoch meniť množstvo tepla odovzdávaného pneumatike cez ráfik kolesa. Nakoľko by bolo nastavovanie priamo na brzdových kanáloch zdĺhavé a zbytočne by predlžovalo dobu výmeny pneumatík, vykonáva ho ďalší mechanik uťahovaním skrutky, ktorá sa nachádza v blízkosti veka palivovej nádrže a je prepojená s mechanizmom brzdových krytov. Za týmto účelom sú tvorené z dvoch častí, ktoré do seba v zatvorenom stave dokonale zapadajú a bránia výraznejšiemu odovzdávaniu tepla pneumatike. Ich otvorením možno v prípade potreby dosiahnuť rýchlejšie zahriatie pneumatík a keďže systém nie je ovládaný jazdcom, ale činnosťou mechanikov a k tomu v čase, keď vozidlo nie je v pohybe, je úplne legálny. McLaren ho testoval pred začiatkom aktuálnej sezóny a nasadenia do pretekov sa dočkal v Číne.

Mercedes

Strieborné šípy v Číne konečne dosiahli pole position a víťazstvo v pretekoch, ktorým nadviazali na posledné úspechy zo sezóny 1955. Skutočne historický triumf pomohol Mercedesu aspoň na chvíľu zabudnúť na predchádzajúce neutešujúce výkony.

Mercedes v Šanghaji perfektne zvládol zaobchádzanie s pneumatikami, s ktorými sa veľmi trápil ešte pred začiatkom sezóny. Načasovanie Rosbergovho kvalifikačného pokusu nemohlo prísť vo vhodnejší čas – teplota trate začínala ku koncu kvalifikácie rapídne klesať a nikto zo súperov už nedokázal dostatočne zahriať svoje pneumatiky, aby jeho čas prekonal.

Mercedes si je ale dobre vedomý toho, že od pravidelných víťazstiev v kvalifikáciách a ďalších kvalitných výsledkov v pretekoch ho delí ešte množstvo práce na nastavení vozidiel a nezabúda pri tom ani na vylepšovanie aerodynamiky.

Difúzor (sivá) má od pretekov v Číne štrbinu (modrá) v Gurneyho klapke

Poslednou menšou úpravou prešla ešte v Číne Gurneyho klapka na difúzore, ktorá dostala dve štrbiny siahajúce od miest vzdialených približne 100 mm od stredovej osi vozidla do miest vzdialených 355 mm od stredovej osi. Ak vezmeme do úvahy teóriu, že za Gurneyho klapkou vzniká výrazné protismerné rotujúce prúdenie dotvárajúce oblasť nízkeho tlaku, je pre tímy výhodné osadiť ňou difúzor, ktorý potom vytvára viac prítlačnej sily. Ak sa ale inžinieri rozhodnú pre Gurneyho klapku naozaj veľkých rozmerov, veľmi ľahko sa môže stať, že kvôli nej dôjde k odtrhnutiu prúdení a celá efektivita vyjde nazmar. Štrbiny teda zabraňujú nežiaducemu odtrhnutiu vzdušných prúdov a posilňujú oblasť nízkeho tlaku.

Red Bull

To, čo bolo v predchádzajúcich ročníkoch ozdobou Red Bullov a vďaka čomu boli ich vozidlá najrýchlejšie, sa stalo najväčšou slabinou nového modelu RB8. Ten zahájil predsezónne testovanie s konfiguráciou výfukov, ktorá sa nikdy nemala objaviť v pretekoch a slúžila iba na vyhodnotenie aerodynamických vlastností vozidla bez vplyvu výfukových plynov.

Piloti si mohli po prvýkrát vyskúšať finálnu verziu výfukov umiestnených viac vpredu a ohraničených zvažujúcou sa karosériou bočníc podporujúcou Coandov efekt až v záverečných dňoch testov v Barcelone. Teoreticky výhodnejšia konfigurácia však bola pomerne nepredvídateľná a hlavne Vettela trápilo správanie sa zadnej časti vozidla pri nájazdoch do zákrut, zatiaľ čo Webber sa dokázal novým výfukom prispôsobiť.

Do Austrálie tím priviezol prvú obmenu barcelonských výfukov, ktorá mala riešiť spomínané problémy hlbším zapustením koncoviek výfukových potrubí do dutín v karosérii bočníc. V praxi sa ale žiadne zlepšenie nepreukázalo a tak sa Red Bull opäť vrátil k pôvodnej barcelonskej verzii, ktorá sa objavila na oboch vozidlách v Malajzii.

Adrian Newey už vtedy pravdepodobne tušil, že problém s nervóznym správaním vozidla pri vjazdoch do zákrut pramení v interakcii prúdu výfukových plynov a toku vzduchu cez tunel pod záverečnou zvažujúcou sa časťou bočníc. V Číne sa preto rozhodli opäť otestovať prvé dve varianty výfukov z predsezónneho testovania. Vettel pritom jazdil s najstaršou (základnou) verziou výfukov a Webber s barcelonskou verziou, ktorá jeho jazdeckému štýlu preferujúcemu výjazdy zo zákrut vyhovovala viac. Red Bull sa musel rýchlo rozhodnúť ako bude ďalej pokračovať, pretože vývoj dvoch tak diametrálne odlišných variant súčasne by bol nemysliteľný. Už v Bahrajne sa teda objavila v poradí piata obmena výfukov, ktorá sa v zásade líši od tej predchádzajúcej zaslepením vstupného otvoru tunela v záverečnej oblasti bočníc. Túto variantu si ponechali obaja piloti počas celého víkendu.

Evolúcia výfukov Red Bullu je skutočne nesmierne bohatá, no tím popri tom nezabúda ani na ďalšie možnosti zlepšovania vozidla a napríklad v Číne pootvoril štrbinu v podlahe pred zadným kolesom, vďaka ktorej do difúzora nepriaznivo nezasahuje turbulentné prúdenie okolo rotujúcich kolies. Okrem toho bolo v tréningoch pred touto Veľkou cenou veľmi zbežne testované i zadné krídlo podopreté uprostred jedným nosníkom. Odvtedy sa však už na vozidle neobjavilo.

Sauber

Spomedzi predstaviteľov stredu poľa je Sauber z hľadiska aerodynamického vývoja nesporne najaktívnejší a čo je prekvapivé, svojimi aktivitami hlavne v oblasti využívania výfukových plynov predstihne dokonca i niektoré popredné a tradičnejšie tímy. Už prvá verzia karosérie v okolí koncoviek výfukov viacerých zaskočila práve svojou vyspelosťou a keď prišiel Red Bull s rovnakou filozofiou, znamenalo to pre aerodynamikov z Hinwilu akési neoficiálne osvedčenie o správnosti ich postupov.

Sauber však pracoval na svojom koncepte aj naďalej a zatiaľ poslednú iteráciu karosérie v okolí výfukov priniesol do Číny. Od tej predchádzajúcej ju odlišuje veľmi výrazný hrb nad koncovou časťou výfukového potrubia, ktorý pripomína riešenie Red Bullu z Austrálie. S ostatnou karosériou bočníc síce splýva oveľa plynulejšie ako v prípade majstrovského tímu, no aj tak je rovnako neúspešná a do pretekov sa táto v poradí tretia verzia výfukov nakoniec nedostala.

Podlaha pred zadným kolesom aj naďalej obsahuje výrez z Malajzie, ktorý plní presne rovnakú úlohu ako v prípade Red Bullu.

Toro Rosso

Zmeny na vozidle, ktoré prišli v Bahrajne, sa očividne osvedčili. Dôkazom toho je skutočnosť, že sa objavili na oboch vozidlách aj v pretekoch.

Zadné prítlačné krídlo Toro Rosso síce v priebehu víkendu niekoľkokrát vystriedalo, avšak to samotné nie je zmenou, pretože nie je ani nové. Túto konkrétnu verziu tím využíva už od predstavenia monopostu a je jednou z troch variant. Vyznačuje sa uprostred zdvihnutou nábehovou hranou hlavného profilu. Na rozdiel od druhej verzie so zníženou nábehovou hranou má toto zadné krídlo tendenciu generovať menej prítlačnej sily uprostred, kde vzniká logicky i menší odpor. Krídlo však ako celok poskytuje viac prítlaku vďaka väčším tlakovým rozdielom v miestach, kde sa okraje hlavného profilu spájajú s bočnicami krídla.

Stajňa v pretekoch nepoužila ani jednu z dvoch opisovaných verzií a oba monoposty dostali krídlo s jednoduchým hlavným profilom.

Jediná novinka spojená so sústavou zadného a spodného krídla je preto kaskáda pridaná doprostred spodného zadného krídla, v ktorom už predtým bola štrbina rozdeľujúca túto časť na dva elementy. Využívanie tejto 15 centimetrov širokej šedej zóny v pravidlách je v tomto roku veľmi rozšírené práve v dôsledku značného obmedzenia vplyvu riešení fúkaných difúzorov a teda akútneho nedostatku prítlačnej sily na zadnej náprave.

V súčasnosti sa v továrni talianskej stajne pripravuje konečná verzia kópie výfukov McLarenu, s ktorou majú vozidlá absolvovať zvyšok sezóny.

Williams

S výnimkou drobných korekcií v oblasti podlahy a difúzora nepriviezla stajňa Franka Williamsa do Číny ani do Bahrajnu takmer žiadnu výraznejšiu novinku. Je to dané tým, že Williams si je dobre vedomý silného potenciálu svojho tohtoročného monopostu, ktorý však ešte nebol schopný úplne využiť, a preto ak chce uspieť, nesmie do rovnice pridávať ďalšie neznáme.

V blízkej dobe sa so zahájením európskej časti sezóny očakávajú doslova preteky v kopírovaní riešenia výfukov McLarenu a jedným z tímov pripravujúcich takúto úpravu je aj Williams. V doterajšom priebehu sezóny sme mali možnosť vidieť dve rôzne konfigurácie výfukov a okolitej karosérie, takže bude zaujímavé sledovať, ako sa inžinierom z Grove podarí využiť tretiu oveľa výhodnejšiu verziu.

Pozri aj

Predchádzajúca časť: Technická správa z Číny a Bahrajnu: časť prvá
Nasledujúca časť: Technická správa z Mugella, Španielska a Monaka: časť prvá

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s