Prehľad noviniek v Monze a Magny-Cours

Ani jeden z tímov neponechal prípravu na jedinečné preteky v Kráľovskom parku v severotalianskej Monze na náhodu. Premeny monopostov mali samozrejme za cieľ maximalizovať aerodynamickú efektivitu a čo najviac znížiť jednotlivé formy odporu na čele s tým aerodynamickým. Pritom sa však ukázalo, do akej miery si stajne môžu dovoliť investovať do balíkov použiteľných iba v jediných pretekoch sezóny.

Dva dni po skončení talianskej Grand Prix sa Ferrari, Force India a Mercedes zišli vo Francúzsku na okruhu Magny-Cours, kde dali príležitosť mladým talentovaným jazdcom nazbierať skúsenosti a zároveň mohli v čase zákazu testovania na trati odskúšať produkty vývojových programov.

Drvivá väčšina noviniek z Monzy sa týka takzvaných balíkov pre nízku úroveň prítlaku v podobe úplne nových alebo prepracovaných predných a zadných krídel, prípadne aj spodných zadných krídel. Tento krát ale priťahovali väčšiu pozornosť technické problémy, ktoré sťažili prácu viacerým kandidátom na titul. O to viac potom prekvapil Mercedes sériou rozsiahlych úprav vozidla v Magny-Cours.

Caterham
■ Do Talianska boli privezené dve varianty predného krídla, ktoré sa od seba odlišovali viac-menej v detailoch. V spodnej časti obrázku vidíme staršiu variantu, ktorá má na pohľad odlišne tvarované nábehové i odtokové hrany oboch klapiek, široké kaskádové elementy s veľmi nízkymi uhlami nábehu ich krídlových prvkov umiestnené bližšie ku koncovým častiam krídla a odlišné sú i samotné bočnice. Táto verzia poslúžila v zásade iba na porovnanie s najnovšou iteráciou (na obrázku vyššie), ktorú napokon v pretekoch použili obaja piloti. Novinkou od predchádzajúcej iterácie je v tomto prípade pridanie drobných lopatiek k predným rohom oboch bočníc krídla.
Zadné krídlo pre nízku úroveň prítlaku postrádalo štrbiny na zníženie indukovaného odporu.

Ferrari
■ Po nehode v Spa dostal Alonso úplne nové šasi s označením F2012-295. Číselné označenie „295“ znamená, že sa jedná už o dvesto deväťdesiate piate šasi monopostu Formuly 1 skonštruované v priebehu histórie Scuderie Ferrari.
■ V priebehu celého víkendu boli na oboch vozidlách znovu nasadené „bezkaskádové“ predné krídla zo Spa.
Zadné krídlo pre nízku úroveň prítlaku je podobné tomu z Belgicka, pričom na rozdiel od neho dostalo nový hlavný profil s minimálnym uhlom nábehu a vysoko zdvihnutou nábehovou hranou.
■ V kombinácii so zadným krídlom sa zmenilo i spodné krídlo. Scuderia nasadila do pretekov dve rôzne varianty tohto prvku a zatiaľ čo Fernando Alonso jazdil s krídlom indukujúcim menej odporu, Felipe Massa si zvolil verziu pre vyšší prítlak poskytujúcu pohodlnejšie jazdné vlastnosti v nižších rýchlostiach.
■ Pred koncom prvého tréningu postihla Alonsovo Ferrari porucha motora a v druhom tréningu sa navyše potýkali i s problémami s prevodovkou a brzdami, ale keďže v piatok sa zvyčajne do vozidiel nemontuje pretekový agregát ani prevodovka určená pre kvalifikáciu a preteky, nehrozila mu žiadna penalizácia.
■ Ani kvalifikácia sa nevyvíjala v prospech talianskej stajne, pretože v jej záverečnej časti sa prejavilo poškodenie zadného stabilizátora u Alonsovho monopostu a po neuspokojivom desiatom mieste mu musel tím vymeniť celú zostavu zadného stabilizátora, pričom z preventívnych dôvodov prezreli i systém zavesenia kolies Massovho vozidla, na ktorom vymenili len montážne matice.
■ Aby toho nebolo málo, technické problémy sprevádzali Alonsa i v pretekoch, kde po výjazde mimo trať po neúspešnom pokuse o predbehnutie Vettela v 26. kole prišiel o kus podlahy a difúzora a tiež si poškodil zadné tlmiče.
■ Ferrari bolo jedným z trojice tímov, ktoré si zvolili Magny-Cours za okruh, na ktorom absolvujú testovanie s mladými jazdcami. Pri tejto príležitosti sa samozrejme inžinieri venovali zberu a vyhodnocovaniu dát týkajúcich sa aerodynamiky a pneumatík. V stredu 12. septembra potom nasadili nový nosový kužeľ s prepracovaným tvarovaním nosníkov, ktorých dĺžka po osi x sa sa smerom nadol skracuje. Zmenená bola taktiež vnútorná hrana hornej klapky predného krídla.

Force India
■ Zadné krídlo pre nízku úroveň prítlaku bolo konštrukčne identické s verziou z Belgicka, pričom jediným rozdielom bolo nutné zníženie uhlov nábehu klapky a hlavného profilu. Zaujímavým prvkom sú bočnice tohto krídla, ktoré majú netradičné prakticky vertikálne štrbiny slúžiace na zníženie indukovaného odporu.
■ Kvôli zabezpečeniu dostatočného chladenia musel byť namiesto tradičného krytu motora zavedený kryt z Valencie s veľmi mohutným centrálnym výstupným otvorom na jeho konci.
■ V kvalifikácii došlo vo vozidle Nica Hülkenberga pravdepodobne k poruche v prívode paliva do motora, ktorý sa náhle zastavil. Pilot sa však sťažoval i na nemožnosť radiť prevodové stupne, z čoho vyplýva, že išlo o závadu na elektronike, hydraulike, či dokonca kombináciu viacerých faktorov. Preteky nakoniec nedokončil pre poruchu bŕzd.

HRT
■ V piatok sa podľa všetkého inžinieri venovali aerodynamickým testom na rovinke a overovaniu rôznych konfigurácií pre nasledujúce preteky. V kvalifikácii a v pretekoch bolo použité zadné krídlo z Belgicka.

Lotus
■ Tím z Enstone si pred kvalifikáciou vyberal medzi dvoma takmer navlas rovnakými prednými krídlami, ktoré sa od konvenčnej verzie pre štandardnú úroveň prítlaku odlišovali iba zrezaním vnútornej polovice hornej klapky. Pri bližšom pohľade na obe krídla si však možno všimnúť, že jedno z nich navyše obsahuje netradične širokú Gurneyho klapku pripevnenú tiež netradične doprostred klapky. Táto nie je nová, pretože po prvýkrát sa objavila už v Montreale. Obaja jazdci mali v pretekoch nasadenú práve túto verziu.
Zadné krídlo pre nízku úroveň prítlaku bolo v porovnaní s konkurenčnými tímami rozhodne najagresívnejšie, aké sme tento rok v Monze videli. S hlavným profilom vo veľkosti klapky a navyše takmer celkom v rovine bol Kimi Räikkőnen schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť 342,7 km/h – najvyššiu spomedzi všetkých ostatných jazdcov.
Spodné krídlo však paradoxne stále obsahovalo centrálnu kaskádu.
Gurneyho klapka nad odtokovou hranou difúzora bola v celej šírke medzi dvoma bočnicami krídla nahradená za krídlový profil, ktorý ešte viac zvyšuje potenciál difúzora vo vyšších rýchlostiach.
■ Jérôme d’Ambrosio, ktorý nahradil suspendovaného Grosjeana, mal v pretekoch kvôli zlyhaniu systému KERS značne sťažené podmienky. RenaultSport, ktorý riešenie systému KERS Lotusu dodáva pritom poukázal na spojitosť s prípadmi zlyhania alternátorov (viac v článku Poruchy alternátorov vo Valencii), ktoré sa opakovali i v Monze.

Marussia
■ Tím vsadil na nový balík úprav karosérie z predchádzajúceho víkendu nastavený na minimálne úrovne a najnižšie uhly nábehu krídiel.

McLaren
■ Po Mercedese a Ferrari sa do istej miery zbavil kaskádových prvkov predného krídla i McLaren. Zdôrazňujem však, že iba do istej miery, pretože vnútorné „r“ krídelká zostali na svojich miestach i v Taliansku. Vzhľadom na výmenu zadného krídla je účelom dosiahnutie správneho aerodynamického vyváženia a zároveň mierne zníženie odporu ako samotného krídla, tak i ďalších prvkov karosérie za ním.
■ Ako už bolo spomenuté, nové zadné krídlo pre nízku úroveň prítlaku, s ktorým Jenson Button slávil úspech v Belgicku tentokrát dostal aj Lewis Hamilton. Hlavný profil krídla bol prenastavený na minimálny uhol nábehu.
■ Zaujímavým prvkom, ktorý sme si mohli všimnúť už v Spa je séria štrbín vo vonkajších 15 mm širokých častiach hlavného profilu, ktoré dokážu zvýšiť energiu medznej vrstvy a tiež čiastočne znížiť odpor krídla.
Spodné krídlo má kvôli zníženiu odporu vplyvom vírení zrezané vonkajšie okraje odtokovej hrany.
■ Buttonov McLaren vyradil z pretekov problém s palivovým čerpadlom tesne pred záverom 33. kola.
■ Hneď nasledujúci deň po víťazstve v Taliansku bol monopost s Oliverom Turveym za volantom otestovaný pri príležitosti aerodynamického testu na rovinke.

Mercedes
■ V Monze sa na predné krídlo vrátili kaskádové prvky v kombinácii so staršou verziou hlavného profilu. Mercedes si počas voľných tréningov odskúšal dve rôzne varianty týchto krídel, z ktorých jedna mala iba vonkajšie kaskády a druhá len vnútorné „r“ krídelká. Do pretekov sa následne dostalo krídlo s vonkajšími kaskádami.
■ Ďalšia novinka opäť súvisí s predným krídlom – jeho bočnice boli už v Spa doplnené o podobné drobné lopatky na ich predných rohoch ako predstavil Caterham.
Zadné krídlo pre nízku úroveň prítlaku bolo podobne minimalistické ako u Lotusu a jeho bočniciam tiež úplne chýbali štrbiny v hornej časti.
■ U krídla sa údajne vyskytovali problémy s pomalým znovupriľnutím prúdenia po deaktivácii DRS.
■ Problémy ešte znásobila porucha systému KERS v útrobách Schumacherovho monopostu počas tretieho tréningu.
■ Vylepšenia, ktoré Mercedes priviezol do Magny-Cours boli plánované už dlhšiu dobu, no tím ich preložil na neskorší termín, aby sa mohol plnohodnotne venovať pochopeniu problémov s pneumatikami. Zároveň sú prvými produktmi modernizovaného aerodynamického tunela, ktorý umožňuje testovať modely v 60% mierke namiesto pôvodných 50%.
■ Čo sa týka samotných noviniek, najvýznamnejšie zmeny prebehli v zadnej časti auta a predovšetkým v oblasti výfukov. Tie sú inšpirované posledným riešením McLarenu a takisto smerujú vplyvom Coandă a downwash efektu výfukové plyny nadol k podlahe. Pri testovaní boli neskôr nahradené odnímateľné panely karosérie s chladiacimi mriežkami za úplne uzatvorené panely, čo je dobrým znamením a riešenie pravdepodobne funguje bez nadbytočného prehrievania.
■ Veľa času sa v Magny-Cours venovalo aj opätovnému testu pasívneho zariadenia na zníženie odporu zadného krídla, ktoré by mohlo mať pretekovú premiéru už v Suzuke.
■ Posledná viditeľná zmena na modeli W03 síce výraznou mierou ovplyvňuje fungovanie zariadenia spomenutého vyššie, no nebude na vozidlo v tejto sezóne nasadená a ani nebola vyvíjaná Mercedesom za účelom vylepšenia výkonnosti. Hovoríme o takzvanej žraločej plutve na konci krytu motora, ktorú za pomoci Mercedesu testovala FIA ako súčasť programu na uľahčenie rozpornávania jazdcov na trati.

Red Bull
■ Balík pre nízku úroveň prítlaku priniesol okrem nového zadného krídla aj prispôsobenie toho spodného, ktoré je uprostred znížené.
■ Veľké problémy Red Bullu nastali v treťom tréningu, keď sa opäť „ozval“ alternátor. Všetci máme ešte v živej pamäti odstúpenie dvoch vozidiel s pohonom od Renaultu z Veľkej ceny Európy kvôli poruche alternátorov. Aj tentokrát opäť zlyhal alternátor vo vozidle Sebastiana Vettela napriek tomu, že RenaultSport už po prvotných problémoch pripravil novú špecifikáciu alternátora, ktorý mal o 10 mm predĺžený stator a rotor. Tento mal byť až o 30% efektívnejší vo výrobe elektrickej energie, vďaka čomu sa malo znížiť aj jeho zaťaženie. Chybný alternátor bol vymenený za nový, ale rovnaký scenár sa potom opakoval aj v pretekoch. Vettelovi v 48 kole náhle pokleslo napätie v batérii a jediné, čo v tej chvíli mohol urobiť, bolo zastaviť motor, aby nedošlo k ešte väčším škodám. Prečo má však problémy s alternátorom vždy len Vettel a jeho tímový kolega nie? Odpoveďou by mohol byť špecifický jazdecký štýl nemeckého pilota, ktorý pravdepodobne viac zaťažuje alternátor v nižších otáčkach.
■ Dvojité odstúpenie z pretekov spôsobila rýchla degradácia Webberovych pneumatík, kvôli ktorej pilot nezvládol výjazd zo šikany Ascari a v šmyku ich definitívne zničil. Jazda na takýchto pneumatikách spôsobovala mohutné vibrácie zavesenia kolies a pokračovať takto v pretekoch by bolo nielen zbytočné, ale aj nebezpečné.

Sauber
■ Balík pre nízku úroveň prítlaku opäť zahŕňal nové predné a zadné krídlo.
■ Upravené zadné brzdové kryty majú podobný dizajn ako riešenie Red Bullu.

Toro Rosso
■ Nový technický riaditeľ James Key nedávno prevzal funkciu a prvýkrát vycestoval s tímom, aby sa oboznámil s novým pracovným prostredím. Okrem iného sa podpísal aj pod úspechy tohtoročného Sauberu. V Toro Rosso nahradzuje dlhoročného šéfa technického oddelenia Giorgia Ascanelliho.
■ Balík pre nízku úroveň prítlaku sa zameral na zadné krídlo, zatiaľ čo predné malo len upravený uhol nábehu klapky.
■ Zaujímavé detaily pribudli v okolí difúzora, ktorý bol už aj bez nich veľmi komplexný. K tomu sa však ešte pridali úpravy spodnej časti bočníc zadného krídla, kam pribudli akési štrbiny dopĺňajúce už existujúce vertikálne prvky zavesené pod koncovými časťami bočníc zadného krídla. Celkom netradične pôsobí dvojitá Gurneyho klapka pod zadnou nárazovou štruktúrou.
■ V pretekoch pri brzdení do prvej šikany zlyhalo na Vergneho monoposte zavesenie zadných kolies. Tím to najskôr odmietal priznať a chybu pripisoval jazdcovi. Interné vyšetrovanie však nakoniec potvrdilo, že za nehodu mohlo zavesenie kolies.

Williams
■ Nové zadné a spodné krídlo mali za úlohu znížiť vznikajúci odpor. V Monze bola použitá verzia zadného krídla zo Spa.

One response to “Prehľad noviniek v Monze a Magny-Cours

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s