Prehľad noviniek v Singapure

Po sérii pretekov na tratiach vyžadujúcich nízku úroveň prítlaku sa tímy opäť vrátili k štandardným predným a zadným krídlam, čo predstavovalo náročný test pre každý z nich. Najlepšie obstál víťazný Red Bull a predovšetkým McLaren, ktorý dokázal, že model MP4-27 môže byť rýchly na rôznych typoch tratí.

Caterham
■ Vo voľných tréningoch piloti vyhodnocovali rôzne verzie predných krídel aj s použitím vizualizačného náteru. Do pretekov sa napokon dostala akási kombinácia novej hornej klapky a staršej verzie hlavného profilu s bočnicami bez drobných lopatiek na predných rohoch.
■ Nové bočnice zadného krídla mali kompletne prepracovanú spodnú časť zakončenú trojicou vertikálnych prvkov.

Ferrari
■ Do Singapuru boli privezené obe posledné varianty predných krídel. Jedna pochádzala priamo z Monzy len bola doplnená o vonkajšie kaskády, kým novšia iterácia pre vyššiu úroveň prítlaku mala premiéru až v Magny-Cours.
■ Táto sa viaže i na nové nosníky predného krídla, ktoré boli tiež odskúšané počas testov mladých pilotov. Popri úprave ich tvarovania viditeľnej z bočného pohľadu sa premiestnili aj TV kamery z pozície medzi nosníkmi za hlavným profilom krídla na miesta po stranách nosového kužeľa.
Bočnicové panely, ktoré boli dlho ponechané bezo zmeny sa v Singapure viac „otvorili“. Ferrari má tieto panely rozvetvené do dvoch častí.
■ Hlavné vylepšenie pre singapurský mestský okruh prišlo v podobe nového zadného krídla. To dostalo podstatne väčší horný krídlový profil navýšený o Gurneyho klapku maximálnych možných rozmerov a nové bočnice, ktorých komplexnosť sa podpísala pod neúspech celej zostavy. V spodných častiach týchto nových bočníc sa totiž zmenili vertikálne prvky zasahujúce do priestoru za difúzorom. Celá súprava zadného krídla bola dimenzovaná na zvýšenie tvorby prítlaku, no stroskotala práve na tomto vylepšení. Vertikálne prvky mali oproti pôvodnej verzii zmenšené rozostupy, prispôsobené tvarovanie a hlavne sa zdvojnásobil ich počet. Všetko to malo za cieľ stáčať prúdenie za zadnými kolesami smerom von do strán, nakoľko Ferrari na tieto účely naplno nevyužíva difúzor, a preto sa snaží zlepšiť interakciu medzi prúdmi od kolies a difúzora takýmto spôsobom. V praxi sa však ukázalo, že správne vyladenie zdanlivo jednoduchej časti karosérie nemusí byť vždy bezproblémové. Nedostatky spôsobovala citlivosť na vzdialenosť od povrchu, prúdenie od zadných kolies a výfukové plyny. Z tohto dôvodu zaviedla Scuderia pre preteky staršiu súpravu zadného krídla.
■ Úspešnejšie dopadol prechod na nové brzdové kotúče a brzdové kanály, ktoré boli testované už v Spa a v Monze. Tieto sa dostali až do pretekov, kde pomohli zvýšiť brzdný výkon vďaka efektívnejšiemu chladeniu a použitiu nových materiálov znižujúcich mieru opotrebenia povrchu kotúčov. Brembo na označenie materiálu používa značku CER a podľa oficiálnych údajov kotúče z neho vyrobené strácajú v priebehu pretekov iba 1 mm zo svojej hrúbky. Pre porovnanie, u staršieho materiálu CCR bolo opotrebenie štvornásobne väčšie.
■ Vzhľadom na to, že Ferrari sa dlhodobo trápi s nedostatkami svojho aerodynamického tunela, ktorý produkuje nesprávne výsledky, muselo pristúpiť k radikálnemu kroku a úplne ho uzavrieť, kým nezistí, z čoho spomínané problémy pramenia. Dovtedy bude testovať svoje modely iba v továrni Toyoty v Kolíne nad Rýnom. Ten je jedným z najmodernejších v Európe, vďaka čomu je obľúbený u viacerých tímov a napríklad Ferrari ho už dlhšie používalo zároveň s vlastným.

Force India
Nové predné krídlo s upravenými kaskádovými prvkami (zaoblenie a natočenie nábehových hrán krídlových profilov kaskád) sa vzápätí po otestovaní dostalo i do pretekov.

HRT
■ Najdôležitejším vylepšením modelu F112 je odteraz nová podlaha, ktorú takto označili i predstavitelia samotnej stajne. Zmeny na vozidlách španielskej stajne sa vždy odvíjajú od jej skromného rozpočtu a aj kvôli tomu je spomínaná podlaha pravdepodobne poslednou hmatateľnou novinkou na vozidle HRT F112.
■ Pred pretekmi sa v monoposte Pedra de la Rosu vyskytla porucha prevodovky, takže tá musela byť nahradená novou.

Lotus
■ Dlhodobo testované predné krídlo s inovovanými koncovými časťami bolo konečne nasadené do pretekov.
■ Dizajn nových bočníc zadného krídla nesie znaky Ferrari. Pribudli na nich totiž veľmi podobné prelisy.

Marussia
■ Tím mal na výber dva prakticky identické druhy krytov motora, z ktorých jeden dostal navyše takzvanú žraločiu plutvu.

McLaren
■ Výraznejšie zmeny na vozidlách McLarenu sa nekonali a inžinieri tak pracovali na nastavení známeho balíka a aerodynamickom testovaní pri konštantnej rýchlosti.
■ Predné krídlo flexibilné v horizontálnej osi sme u McLarenu mohli pozorovať už v Spa. V Singapure sa ale dostalo pod drobnohľad FIA, ktorá toto riešenie hodlá obmedziť.

Mercedes
■ Po veľkej úprave výfukov, ktoré Mercedes testoval v Magny-Cours sme sa v Singapure dočkali ďalšej nemenej dôležitej zmeny, aj keď tento krát na prednom krídle. Dodatočný prítlak na zadnej náprave získaný prostredníctvom výfukových plynov umožnil inžinierom vrátiť prednému krídlu kaskádové krídelká a navýšiť tak prítlak na prednej náprave. Kaskádové prvky sú na rozdiel od tých, ktoré boli testované v Monze, úplne nové.
■ Zoznam noviniek uzatvára kryt motora so zväčšeným výstupným otvorom chladenia.
■ Spomínané riešenie výfukov a nové predné krídlo bolo nasadené aj do pretekov.

Red Bull
■ Krátko pred prvými tréningami dorazili na trať nové predné krídla a nosové kužele priamo z továrne. Nová iterácia predného krídla mala viditeľne rozdelenú vnútornú polovicu hornej klapky, čo znamená, že v tomto priereze možno hovoriť o štvorprvkovom dizajne. Podobné riešenie tento rok viackrát nasadil aj konkurenčný Lotus. Výhodou je tvorba silnejších vírení pre lepšie obtekanie vnútorných strán kolies a predchádzanie stallingu klapky pri nadmerne vysokom nastavení nábehového uhla. Z pohľadu nosového kužeľa ide najmä o návrat k staršej pozícii TV kamier. Z miesta za hlavným profilom medzi nosníkmi krídla boli presunuté k špičke nosa. Nosový kužeľ je tiež na spodnej strane jemne vypuklejší a jeho špička je položená nižšie.
■ Najdôležitejšou aj keď kontroverznou vlastnosťou nového predného krídla bola jeho flexibilita. Pred rokom FIA sprísnila svoje testovacie metódy, pretože koncové časti krídiel viacerých tímov sa pod zaťažením prehýbali už príliš extrémne napriek tomu, že pravidlá neumožňujú žiadny stupeň voľnosti. Tímy sa ale šikovným vrstvením uhlíkových vlákien v kompozitných štruktúrach naučili obchádzať testovacie procedúry FIA. Tento krát prišiel Red Bull s vylepšením, ktoré umožňuje natáčať krídlo v horizontálnej osi tak, aby pod maximálnou záťažou na rovinkách mohlo prispieť k zníženiu odporu.
■ Novinky Red Bullu zakončujú zjednodušené bočnice zadného krídla, ktorých zakončenia vertikálnymi prvkami boli zrezané.

Sauber
Deflektory pripevnené k spodnej strane šasi majú teraz u oboch Sauberov zložitejšie tvarovanie, pretože k nim pribudli klapky rozširujúce sa smerom do strán. Okrem tvorby prítlaku pomáhajú toku vzduchu k podlahe.
■ Sauber priviezol do Singapuru dvojicu starších krídel, ktoré sme mohli vidieť v niektorých predchádzajúcich pretekoch sezóny. Novšie krídlo naposledy nasadené v Maďarsku bolo z týchto dvoch určené pre maximálnu úroveň prítlaku. Charakterizujú ho tri separátory (jeden centrálny), klapka s výrezom uprostred odtokovej hrany a vysoké uhly nábehu krídlových prvkov a centrálnej kaskády spodného krídla. Druhý variant bol na vozidle už v prvých pretekoch sezóny v Austrálii. Odlišuje sa štyrmi separátormi, nižšími uhlami nábehu a menšou klapkou poskytujúcou silnejší DRS efekt.
Vertikálne prvky, ktoré sú zakončením bočníc zadného krídla nabrali na hustote, ale na rozdiel od Ferrari nezasahujú do priestoru difúzora.

Toro Rosso
■ U vozidiel stajne z Faenzy sa nevyskytovali žiadne viditeľné úpravy. Vozidlo Daniela Ricciarda, ale prešlo okrem tradičnej piatkovej výmeny motora a prevodovky úplnou prestavbou pravej zadnej časti.

Williams
■ Dvojica takmer na nerozoznanie rovnakých predných krídel Williamsu sa odlišovala pozíciou vertikálnych separátorov zasadených medzi krídelká kaskády. Jeden variant mal spomínané separátory uložené bližšie ku koncovým častiam krídla, zatiaľ čo krídlo nasadené v pretekoch ich malo naopak ďalej od bočníc.
■ Zároveň bol otestovaný upravený nosový kužeľ s vydutím spodnej strany v štýle Lotusu a Marussie, aj keď v oveľa miernejšom prevedení.
■ Veľká cena Singapuru sa vôbec nevyvíjala v prospech Williamsu. Najskôr odstúpil Pastor Maldonado s poruchou hydrauliky a dve kolá pred koncom pretekov skončil i Senna, ktorý bol pôvodne informovaný o poruche KERS. Vyšetrovanie tímu však preukázalo, že nešlo o poruchu KERS ale o poškodenie izolácie kabeláže, čo spôsobilo prehriatie sedadla pilota a drobné popáleniny na jeho tele.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s