Pneumatiky Pirelli pre sezónu 2013

Taliansky výrobca pneumatík Pirelli dnes predpoludním vo svojej milánskej centrále usporiadal tlačovú konferenciu, prostredníctvom ktorej prezentoval svoje nové produkty pripravené pre nadchádzajúcu sezónu v motoristickom športe. Najväčšia pozornosť sa samozrejme sústredila na pneumatiky radu P Zero a Cinturato určené tímom Formuly 1.

Dostupné z techF1LES TV

Slovenské alebo anglické titulky možno po spustení prehrávania zapnúť kliknutím na tlačidlo (cc) vľavo od nastavenia kvality.

Oku fanúšika neunikne, že z vizuálneho hľadiska najväčšou zmenou prešlo farebné označenie tvrdej zmesi (hard), ktoré sa kvôli lepšej rozlíšiteľnosti mení zo sivej na výraznejšiu oranžovú. V roku 2012 bol totiž rozdiel medzi značením strednej a tvrdej zmesi často veľmi ťažko rozoznateľný, nakoľko stredná zmes nesie bielu farbu. Všetky ostatné druhy pneumatík budú značené rovnako ako v minulej sezóne.

Pirelli - značenie zmesí 2013

Zaujímavejšie sú však novinky, ktoré sú síce voľným okom nepozorovateľné, no ich dopad na dianie na trati bude dôležitejší.

Nové pneumatiky Pirelli prešli dlhým vývojom s jediným cieľom – vrátiť do pretekov prvok nepredvídateľnosti. Inžinieri talianskeho dodávateľa pracovali na úprave konštrukcií a zmesí jednotlivých druhov pneumatík, aby dosiahli lepšiu mechanickú priľnavosť, distribúciu teploty v rámci povrchu behúňa a ich vyššiu výkonnosť.

V dôsledku nevyhnutných zmien vzrástla hmotnosť pneumatík. Kým u prednej pneumatiky je vyššia o 200 gramov, zadná je ťažšia až o celých 700 gramov. Toto zdanlivo nepatrné zvýšenie hmotnosti je však na pomery Formuly 1 výraznou zmenou. Aj keď je plne kompenzované zvýšenou celkovou hmotnosťou vozidla o 2 kilogramy, ide o navýšenie hmotnosti neodpruženej hmoty, ktorá značnou mierou ovplyvňuje jazdné vlastnosti, dynamiku zavesenia kolies a spôsob, akým vozidlo prekonáva nerovnosti na trati.

Úpravy, následkom ktorých vzrastá hmotnosť pneumatík, sa týkajú najmä ich prepracovanej štruktúry. Podľa informácií Pirelli budú mať vďaka ohybnejším bočniciam nižšiu vertikálnu tuhosť a s narastajúcou rýchlosťou sa budú viac deformovať. Zároveň ale musia mať tuhšiu kordovú kostru, ktorá má napriek vyššej flexibilite bočníc poskytovať adekvátnu oporu pri bočnej záťaži (predovšetkým pri prejazdoch obrubníkov). Tímy budú podľa všetkého nútené jazdiť s vyšším tlakom v pneumatikách, no s najväčšou pravdepodobnosťou sa nevyhnú ani úpravám predného krídla, ktoré bude musieť zohľadniť zmenené aerodynamické vlastnosti rotujúcich pneumatík.

Inak tvarované ohybnejšie bočnice budú mať výrazný dopad i na aerodynamické a mechanické vlastnosti monopostov. Inžinieri budú počas predsezónnych testov starostlivo vyhodnocovať napríklad spôsob, akým pneumatiky vplývajú na fungovanie zavesenia kolies. Všetky tímy dostali už v priebehu víkendu pred minuloročnou Veľkou cenou Brazílie možnosť otestovať vzorku vývojovej špecifikácie nových pneumatík a zistilo sa, že oproti doterajším sa rýchlejšie zahrievajú, čo môže viesť k vyššej degradácii.

Ako už bolo spomenuté, tvar bočnice môže ovplyvňovať aj aerodynamiku a pôsobiť nepriaznivo napríklad na prúdenie vzduchu v difúzore, ktorý je po obmedzení technológie fúkaných difúzorov citlivejší na turbulencie tvorené rotujúcimi kolesami. Tímy budú musieť zapracovať na vývoji aerodynamických riešení, ktoré potlačia citlivosť na zmeny tvaru pneumatík.

Ramená pneumatík budú na rozdiel od bočníc výrazne zosilnené. V konečnom dôsledku to prispeje k rýchlejšej tepelnej degradácii a v kombinácii s úpravou zloženia zmesí rozšíri rozsah pracovných teplôt pneumatík. Pri ich vývoji sa dbalo na to, aby poskytli väčšiu kontaktnú plochu obzvlášť pri vjazde a výjazde zo zákrut (teda v momentoch, kedy sa kombinuje zmena smeru jazdy s brzdením alebo zrýchľovaním). Za týmto účelom museli byť pozmenené i zmesi, z ktorých sa nové pneumatiky vyrábajú.

Zmes Rozsah pracovných teplôt v °C
Super mäkká 85 – 110
Mäkká 105 – 125
Stredná 90 – 115
Tvrdá 110 – 135

Vďaka novým materiálom a postupom Pirelli vyvinulo pneumatiky, ktoré budú schopné rovnomernejšej distribúcie tepla po ich celom povrchu, čo vlastne znamená, že pneumatika nebude mať pri zahrievaní na pracovnú teplotu tendenciu sústreďovať teplo do niektorých kritických bodov, tak ako sa to stávalo doteraz. Opotrebenie bude teda oveľa rovnomernejšie.

Pirelli - distribúcia tepla

Ilustračné znázornenie zmien v distribúcii tepla na povrchu behúňa pneumatík.
Zdroj: Pirelli, StudioPiola

So zlepšenou distribúciou tepla súvisí aj skoršie dosiahnutie optimálnej pracovnej teploty. Túto vlastnosť jazdci ocenia najmä v kvalifikácii, no na druhej strane v pretekoch sa budú sťažovať na väčšiu tepelnú degradáciu. Pirelli preto očakáva, že na každé preteky pripadnú najmenej dve zastávky v boxoch, čo by mohlo tímom otvoriť viac strategických možností. Okrem toho Pirelli tvrdí, že rozdiely medzi výkonnosťou jednotlivých zmesí budú výrazne vyššie. Mali by predstavovať zhruba šesť až osem desatín sekundy na kolo, takže voľba vhodnej stratégie bude tento rok ešte dôležitejšia ako v minulosti. Mať obuté správne pneumatiky v správny moment môže znamenať rozhodujúcu výhodu.

Pneumatiky radu Cinturato (prechodné pneumatiky a pneumatiky do dažďa) majú obzvlášť prepracovanú konštrukciu – hlavne čo sa týka zadných pneumatík – aby poskytli konzistentnejšiu priľnavosť a lepšie zahrievanie v mokrých podmienkach. V praxi to znamená lepšiu ovládateľnosť, menej pretáčavosti a predvídateľnejšie správanie sa vozidla aj v tých najnáročnejších jazdných situáciách.

Pirelli tento rok vstupuje už do svojej tretej sezóny v úlohe monopolného dodávateľa pneumatík pre tímy Formuly 1. Celé jeho doterajšie pôsobenie na vrchole motoristického športu do značnej miery prispelo k zatraktívneniu pretekov a bude zaujímavé sledovať ako sa tímy vyrovnajú s ďalšou výzvou, ktorú pre nich pripravil.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s